Preventie Onze verbruikersateliers De verbruikeratelier “In afwachting van mijn eerste afspraak bij schuldbemiddeling.”

De verbruikeratelier “In afwachting van mijn eerste afspraak bij schuldbemiddeling.”

Het is zover! De afspraak voor schuldbemiddeling is gemaakt! Het was niet gemakkelijk en bovendien staat de afspraak pas over enkele maanden gepland… Wat kunnen we ondertussen doen om de situatie onder controle te houden, zodat deze niet verergert, of beter nog, om ons goed voor te bereiden op de afspraak?


Doelstellingen

Deze sessies hebben als doel om mensen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun afspraak met een schuldbemiddelaar en hen in staat te stellen actief deel te nemen aan het schuldbemiddelingsproces.

Het gaat erom de deelnemers uit te leggen wat een minnelijke en een gerechtelijke schuldbemiddeling inhouden, en om samen met de deelnemers na te denken over de oorzaken van hun financiële problemen en, indien nodig, samen te bespreken wat nodig is om hun situatie te verbeteren.

De workshops leggen de nadruk op:

  • Wat mensen zelf kunnen doen om hun situatie te verbeteren:
  • Wat mensen kunnen beginnen te doen om het vinden van oplossingen te vergemakkelijken:
  • De organisatie en rationalisatie van de situatie van de deelnemers: dit omvat het verzamelen van alle nuttige documenten voor schuldbemiddeling, alsook documenten die nodig zijn bij de behandeling van hun dossier.

Het formaat

Deze workshops worden doorgaans aangeboden in cycli van 3 tot 4 sessies. Twee begeleiders zijn aanwezig.

De workshops zijn gratis.

We geven de voorkeur aan kleine groepen (maximaal 5 tot 6 personen), omdat het onderwerp vraagt om een benadering geval per geval.

We bieden deze workshops aan op locatie, bij u op kantoor.

Doelgroepen

Deze workshops zijn specifiek bedoeld voor personen die binnekort een afspraak hebben voor schuldbemiddeling.

Wij richten ons dus tot sociaal assistenten en, in het algemeen, tot elke professional die werkt in de sociale sector en die cliënten begeleidt die wachten op een afspraak voor schuldbemiddeling.

Als u zelf één of meerdere van uw cliënten heeft geholpen om de stap naar schuldbemiddeling te zetten, of als één of meerdere cliënten van uw instelling zich in deze situatie bevinden, kunnen deze workshops zeer goed aansluiten bij hun situatie.


Wilt u een verbruikeratelier “In afwachting van mijn eerste afspraak bij schuldbemiddeling” in uw organisatie plannen?

Bel naar 02/217.88.05

Of stuur een e-mail naar ons Preventieteam: info@steunpuntschuldbemiddeling.be