Preventie Onze campagnes De “Dagen zonder krediet”

De “Dagen zonder krediet”

De geschiedenis van de “Dag zonder krediet”

Het Platform “Dag zonder krediet”
begon in 2004

en heeft gedurende 15 jaar, tot 2019, elk jaar een dag georganiseerd om het publiek bewust te maken van de gevaren van gemakkelijk krediet.

Deze dag werd traditioneel georganiseerd op de laatste zaterdag van november.

De voorbije edities heeft het platform tot 31 organisaties uit het zuiden en het noorden van het land bijeengebracht.

Met een interdisciplinaire aanpak en in samenwerking met andere sociale actoren, streefde het platform “Dag zonder krediet” ernaar om :

  • te strijden tegen schuldoverlast en situaties van armoede en uitsluiting die daaruit voortvloeien, en
  • de bescherming van consumenten te verbeteren.

Onze visie en de missies van de “Dag zonder krediet”

De acties van de “Dag zonder krediet” sluiten aan bij de doelstellingen van het voorkomen van schuldoverlast, die al lange tijd door het Steunpunt worden nagestreefd.

Onze missies zijn:

  • Het publiek bewustmaken van de gevaren van gemakkelijk krediet en agressieve commerciële praktijken (via perscampagnes, straatacties, enz.) ;
  • Aanbevelingen formuleren aan de wetgever om de bescherming van consumenten, en in het bijzonder de meest kwetsbaren onder hen, te verbeteren;
  • Educatieve middelen ontwikkelen om bewustwording te creëren bij specifieke doelgroepen waarmee de aangesloten organisaties van het platform in contact staan.

Het Steunpunt en de “Dag
zonder krediet”

Onze organisatie heeft samen met de Équipes Populaires het Platform “Dag zonder krediet” opgericht.

Naast de ondersteuning van de coördinatie, die werd verzorgd door de Équipes Populaires, heeft onze organisatie zich actief ingezet door :

  • Deel te nemen aan de ontwikkeling van educatieve hulpmiddelen;
  • Het coördineren van de aanbevelingsgroep;
  • Het organiseren van informatiestands en activiteiten in Brussel om het publiek bewust te maken tijdens de “Dag zonder krediet”. We deden dat op drukbezochte openbare plaatsen tijdens deze eindejaarsperiode (stations, voetgangerszones, markten, winkelcentra, …).

Terugblik

Elk jaar werden verschillende thema’s verkend om gemakkelijk krediet vanuit diverse en innovatieve invalshoeken aan te pakken. Enkele voorbeelden :

In 2014, onder de slogan “Teken niet zomaar iets”, werd tijdens de Dag zonder krediet de noodzaak benadrukt van een betere bescherming van de consument tegen misleidende en agressieve commerciële praktijken, vooral in reclame.

In 2015, onder de slogan “Te mooi om waar te zijn”, waarschuwde de Dag zonder krediet consumenten voor de gevaren van “gratis” aanbiedingen en “0%-kredieten”. De campagne vestigde ook de aandacht van beleidsmakers op de aantrekkingskracht van krediet onder jongeren.

In 2016, positioneerden de partnerorganisaties zich tegen de uitbreiding van de Centrale voor kredieten aan particulieren.

In 2017, onder de slogan “Krediet, een duwtje in de rug dat je leven verandert : 36 aanbevelingen om gemakkelijk krediet te bestrijden”, richtte de Dag zonder krediet zich opnieuw op de alomtegenwoordigheid van gemakkelijk krediet, de verantwoordelijkheid van bepaalde kredietverstrekkers bij schuldoverlast, en de noodzaak om krediet beter te reguleren.

In 2018, onder de slogan “Hoe langer, hoe pijnlijker… voor je portemonnee!”, lag de focus op de gevaren van het samenvoegen van kredieten om schulden af te lossen.

In 2019, tijdens het Autosalon, stond autokrediet, en in het bijzonder de risico’s van ballonfinanciering, centraal in de discussie.