Inleiding
Maatschappelijk werkers bij “algemene” sociale diensten worden steeds vaker geconfronteerd met personen die zich in een situatie van overmatige schuldenlast bevinden.
Omdat ze vaak met complexe en dringende situaties te maken hebben, voelen ze zich onvoldoende uitgerust. Ze zijn op zoek naar praktische tools en informatie waarmee ze:
- beter kunnen reageren op de verzoeken, met name op dringende verzoeken van de gebruikers,
- weten wanneer een dossier moet worden doorgestuurd naar een dienst schuldbemiddeling,
- weten wat te doen in afwachting van de tussenkomst van deze dienst.
Deze vraag is des te relevanter aangezien in de praktijk blijkt dat de diensten schuldbemiddeling in het Brusselse Gewest overbelast zijn door het aantal aanvragen. Ze werken met wachtlijsten en zijn daardoor niet in staat om onmiddellijk op een dringende situatie te reageren.
Inhoud
Deze opleiding richt zich op twee aspecten:
- De eerste halve dag behandelt de tijdlijn van de schuld. Bij elke fase staan we stil om de achterliggende redenen en gevolgen uit te leggen, en om de belangrijke zaken te benadrukken die men moet weten om iemand te adviseren die zich op die specifieke fase van de invordering bevindt, en om te weten welke actiemogelijkheden we hebben.
- De tweede halve dag behandelt het verschil tussen minnelijke en gerechtelijke schuldbemiddeling. We richten ons hier op wat nodig is om te begrijpen in welk proces mensen zich bevinden en welke mogelijkheden hen geboden worden.
Aan het einde van deze eerste dag ontvangen de deelnemers een dossier om hen te helpen in de praktijk en om beter te bepalen hoe dringend een dossier is, welke hefbomen zij kunnen gebruiken om oplossingen te bieden, en wanneer en hoe het probleem moet overgedragen worden aan een meer gespecialiseerde dienst.
Twee tot vier weken later plannen we de derde en laatste halve dag. Dit interactieve moment heeft als doel:
- de deelnemers in staat te stellen specifieke gevallen te bespreken die hen kopzorgen hebben bezorgd;
- een vraag-en-antwoordsessie op te zetten en samen na te denken over mogelijke oplossingen;
- de theoretische materie opnieuw te bekijken in het licht van het gebruik van het dossier met praktische richtlijnen.
Op deze manier zullen de deelnemers de kans hebben om de inhoud die ze tijdens de opleiding hebben geleerd in de praktijk te toetsen, en kunnen ze bij ons terugkomen om dieper in te gaan op de punten die hen zijn opgevallen.
Doelpubliek van de vorming
Deze opleiding is bedoeld voor eerstelijns maatschappelijk werkers die geen schuldbemiddelaars zijn, maar die worden geconfronteerd met de problematiek van schuldoverlast bij hun cliënten.
Als u mensen moet adviseren, schuldeisers moet bellen en/of bijvoorbeeld betaalplannen moet onderhandelen, dan is de opleiding “Benadering van de behandeling van schuldoverlast” relevanter voor u. Deze opleiding wordt gegeven in 7 halve dagen en gaat dieper in op de specifieke kenmerken van schuldeninning, zoals de collectieve schuldenregeling, energieschulden of consumentenkrediet. Voor meer informatie over deze vorming, klik hier.
Formule
Deze formule werd ontworpen om “op maat” en in de lokalen van de organisatie die de aanvraag doet, te worden gegeven. Het leek ons belangrijk om in te spelen op de opleidingsbehoefte van alle medewerkers van dezelfde vereniging, wat vaak een uitdaging is.
Wij bieden daarom:
- Een verkorte opleiding in drie halve dagen (of één dag + een halve dag),
- gegeven in uw organisatie, voor een publiek van (ongeveer) 8 tot 20 personen,
- met een theoretische syllabus en een praktisch dossier,
- gegeven door een duo bestaande uit een jurist en een projectverantwoordelijke voor de preventie van schuldoverlast.
U ontvangt een offerte op aanvraag, afhankelijk van het aantal personen dat de opleiding zal volgen.
Als u geïnteresseerd bent in deze formule, neem dan contact met ons op via :
Telefoon 02/217.88.05
E-mail via info@steunpuntschuldbemiddeling.be