Opleidingen & Evenementen Hoe gebruikers van schuldbemiddelingdiensten mobiliseren en motiveren ? (In het Frans)

Hoe gebruikers van schuldbemiddelingdiensten mobiliseren en motiveren ? (In het Frans)

10/02/2025 - 12/02/2025


Deze cursus wordt in het Frans gegeven.

Wens je dat we deze in het Nederlands organiseren, of wens je een opleiding in het Nederlands over een ander onderwerp, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via info@steunpuntschuldbemiddeling.be.

Vergeten afspraken, ongeopende brieven, niet opgevolgde betalingsplannen, dringende interventieverzoeken, niet ingebrachte documenten, noodzakelijke stappen die niet worden gezet, vermenigvuldiging van begeleidingsdiensten, “recidives”, enzovoort.

Schuldbemiddelaars klagen vaak over wat zij beschouwen als een gebrek aan samenwerking, of zelfs een gebrek aan motivatie bij de cliënt, wat leidt tot professionele uitputting en grote frustratie zowel bij de sociaal werker als bij de gebruiker.

  • Dus hoe (her)mobiliseer je mensen?
  • Hoe kunnen we hen motiveren om de nodige stappen te zetten?
  • Hoe kunnen we ze weer controle geven over de situatie?
  • Hoe kunnen we hun “behoeften” identificeren en inspelen op hun verwachtingen om zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun realiteit?
  • Hoe kunnen we vermijden dat we onze verwachtingen, doelstellingen en waarden projecteren op die van onze begunstigden?
  • Hoe kunnen ons geduldig tonen en de best mogelijke ondersteuning bieden?

Dat is waar deze tweedaagse opleiding over gaat.

De opleider is een psycholoog met ervaring in het werken met mensen die veel schulden hebben en met de hulpverleners die hen ondersteunen.

Zij gaat in op de volgende vragen:

  • Welke voorwaarden en stappen zijn nodig om onze gebruikers te mobiliseren?
  • Hoe kunnen we de doelstellingen en verwachtingen van de gebruiker en die van de schuldbemiddelaar verduidelijken?
  • Hoe kunnen we onze klanten beter leren kennen en doeltreffender met hen communiceren?
  • Welke technieken bestaan er om het gedrag van onze klanten voorzichtig te veranderen, gebaseerd op het principe “kleine gedragsveranderingen, grote gevolgen”?
  • Hoe kunnen we de overtuigingen van de gebruiker in de “juiste richting” beïnvloeden? :
  • Welke reframingtechnieken kunnen worden gebruikt om de wijdverspreide overtuiging te beïnvloeden dat “wat we ook doen toch nutteloos is”, enz.
  • Hoe kunnen we de perceptie van de gebruiker over geld veranderen om er een “gezondere” relatie mee te creëren?

Haar pedagogische aanpak is gebaseerd op :

  • Lesmethode: presentatie ondersteund door voorbeelden (Powerpoint);
  • Actieve methode: bewustmakingsoefening – in de schoenen gaan staan van de ander – casusanalyse;
  • Interactieve methode: groepsdiscussie en reflectie;
  • Samen kennis opbouwen.

Inschrijvingen


Prijs

Van 160€ tot 300€
Afhankelijk van de categorie van de deelnemer


Data (Datum)

10/02/2025 - 12/02/2025


Plaats

Steunpunt: Jubelfeestlaan 155 in 1080 Brussel.


Duur

2 dagen


Opleider(s)

Magali NGUYEN, psycholoog, psychotherapeut en ouderschapscoach..


Opleidingsuren

van 9u tot 16u


Ben je geïnteresseerd in deze opleiding?

Nu inschrijven